15 Ocak 2013 Salı

Ispanya Macerası : Tapas Cenneti I



Tapas, İspanya'da bar ve restaurantlarda içki yanında sunulan atıştırmalıklardır. Aslında Tapa'nın kelime anlamı da birebir mezedir. Tapas ise çoğul halidir. Karşınıza Zeytin, Peynir gibi soğuk atıştırmalıklar çıkabileceği gibi  kızarmış körpe kalamar tarzında sıcak sunulanları da mevcuttur. Yukarıdaki görseldeki  oldukça klasiklerinden tadabileceğiniz gibi sofistike olanlarına da yönelebilirsiniz. Bana sorarsanız bu küçük lokmacıklar kendilerinden beklenenden daha büyük lezzetleri barındırırlar genellikle. Kendinizi fazla kaptırırsanız da, ana yemeğin yerini alıverirler.



Tapa kelimesi aslına bakarsanız meze'den farklı bir anlam daha taşır, o da kapaktır. İlginç bir şekilde aslında tapaların bugününe gelmesini sağlayan ilk kullanımı da bizzat budur. Efendim 19. yüzyılda, İspanya'nın güneybatısındaki Endülüs Özerk Bölgesi'nde bulunan Cadiz'de vuku bulur olay. Kral 13. Alfonso, Cadiz sahilindeki güzel bir otelde şarabını yudumlamayı beklemektedir. Ortam kumlu, müşteri de Kral olunca Şarap Kadehinin üstü bir dilim pastırmayla örtülerek sunulur. Kral önce şaşırır, sonra kum ve rüzgar ikilisini içeren özrü dinler. Etraftaki korkulu bekleyiş, Kral'ın bir kadeh daha şarap istemesiyle sevince dönüşür. Zira Kral "bir kadeh daha şarap, Tapalısından olsun" diye şiparişini yineler. İşte malum kapağımız yanı tapamız böylelikle sofralarda yerini alır. Daha önce de belirttiğim gibi aslında içki yanında sunulan atıştırmalıklardır. İspanyol kültürünün bir parçası olma şansını yakalarsanız, hala bu düzenin devam ettiğini görürsünüz. Müptelası olunan barda cuma gecesi, dostlarla buluşma, iyi bir vino rosso ya da cava rose, yanında iki üç çeşit  tapas. Oldukça geç yenen akşam yemeğinden önce, arzu ederseniz sonra. Gel gör ki kısıtlı süreler içerisinde gezip görenler için şarap seçiminden çok tapas seçimi şekillendiyor hoş zamanları. Rahat olunuz o açıdan, gözünüzün gönlünüzün istediği tapasları söyleyip, istediğiniz içecekle keyfini çıkarınız.


Barcelona'da tapaslarla ilk tanışmam La Rambla üzerindeki turist restaurantlarından birinde gerçekleşti. Pek de muhteşem olduğunu söyleyemeyeceğim. Kısa bir süreliğine oralara gittiğinizde ilk düşeceğiniz hata da bu olacaktır. O kalabalıkta insanın iyi birşey bulma ihtimali, doğum haritasında Jupiter'in baş köşede olmasıyla mümkündür sanıyorum. Lakin teşrif edip, yazılarımı okuduğunuza göre artık sizin de Jupiter kadar olmasa da, büyük bir farkınız olacak. Size en iyi tapasların adresleri benden. Liste oluşurken deneyip yanılmalar, bozulan mideler, hatta hastanede yatılan iki gün bana tecrübe oldu. Korkmayın hemen! Sizleri bunlardan uzak tutacak tapas deneyimleri vadediyorum. Tesekkür için hediyeleri lütfen abartmayalım. Tüketim toplumu olduk iyice. Bu arada görselden korkmayınız, hep böyle kalabalık değildir La Rambla. Sadece turist sezonlarında, en yoğun Temmuz, Ağustos aylarında.





Tapaslarda malzeme olarak ne kullanılır. Aslına bakarsanız İspanya deniz ürünü cenneti en azından kıyı şeridi boyunca. Kabuklulardan ıstakozdur, yengeçtir, kerevittir, midyedir ya da karidestir; bunların her çeşidine rastlayabilirsiniz. Şanslıysanız da tadabilirsiniz. Gerçi ülkemiz sınırları içerisindeki fiyatlarıyla kıyaslanınca, İspanya da bunların ucuz olduğu söylenebilir. Karides tavuktan ucuz olunca sofralarda daha sık görmek şaşırtıcı olmaz sanırım. Haliyle tapas, özellikle kıyı şeridi boyunca daha çok deniz ürünleriyle hazırlanıyor. Sevenlerin gözleri parlarken, sevmeyenlerin suratı ekşimesin lütfen. Olur da sevemezseniz deniz ürünlü olmayan tapas çeşitleri de sandığınızda çok. Adı üstünde tapas dediğin mezedir, atıştırmalıktır, çok çeşitlidir. Yine de bana sorarsanız deniz ürünlülerinin size gör kırpışlarına yüzünüzü çevirmeyin. Merak etmeyin buralara dönünce karnıyarıktı, kebaptı, dolmaydı yersiniz. Deneyip fikir sahibi olunuz efendim. Tecrübe herşeydir. Tamam o çubuklu sülüklerden ben de yemedim, evet. Belki onu denemeyebilirsiniz. 



İspanya'dan aldığım yemek kitaplarının %50i tapas üzerineydi. Benim gibi öğünlerini küçük ve sık yemeyi tercih eden biri için tapaslar oldukça kullanışlı. Üstelik ev partileri veya özel günler için de hazırlanabilirler. En güzel tarafı da ziyan olduklarını hiç görmedim. Tapas tabakları genellikle boş döner mutfağa. Evet dömek demişken, bu kadar genel kültür yeter, haydi nerde yemeli kısmına geçelim. Size bir iyi bir kötü haberim var. Ne klişe değil mi? Önce iyi olan: Dostlarım demem odur ki sizlerin tapas olayını kavradığım Barca'ya uğrayacağınızı düşünerek yazdım. Ek olarak da şarap yada genel olarak içkiden çok tapas deneyimini ön plana koyan mekanları size sundum. Sonra İstanbul'un tapas mekanlarını da masaya yatırmalı dedim. Ortaya çıkan sonuçtan memnun kalırsınız umarım. Kötü habere gelince: Efendim devamını Tapas Cenneti II yazımda bulacaksınız. Hemen surat asmayın, her iyi şey için biraz gayret biraz sabır gerekir. Üstelik de size üstünkörü bir kaynak sunmayı asla istemem. Barıştık mı? 


Yine bekliyorum biliyorsunuz...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder